wtorek, 19 października 2021
Imieniny: Michaliny, Michała i Piotra
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Dzwoniąc pod bezpłatny numer – 800 137 200 – pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w języku polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

 

Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ zakończyły już pracę oraz w weekendy i święta, i gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na nasz stan zdrowia .Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki i położne oraz lekarze. Aby uzyskać pomoc wystarczy mieć telefon i połączyć się z bezpłatnym numerem TPK.

 

Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma przeznaczona jest tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.

 

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia , czyli po godzinach pracy poradni POZ.

 

Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.

 

TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą że konsultacje udzielane są przez telefon. Jeśli poradnia lekarza rodzinnego jest już zamknięta, a obawiamy się o nasz stan zdrowia, wtedy można skorzystać ze zdalnej porady.

Podczas połączenia personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

 

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zleci:

- wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej

- kontakt ze swoim lekarzem POZ w godzinach pracy POZ

- w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego

 

Pacjent może wybrać język w którym będzie udzielana konsultacja ( polski, angielski, rosyjski,ukraiński).

 

Platforma jest dostępna również dla osób niesłyszących (wideoczat – komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego).