Postępowania
w sprawach odbierania zawiadomień o znalezieniu rzeczy, przyjmowania i przechowania rzeczy znalezionych oraz poszukiwania osób uprawnionych do ich odbioru w Starostwie Powiatowym w Brzezinach
prowadzi w imieniu Starosty Brzezińskiego
Wydział Edukacji, Spraw Społecznych, Obywatelskich i Promocji
95-060 Brzeziny, ul. Sienkiewicza 16
Parter, pokój nr 6 telefon – 46 874 24 12
Biuro pracuje w godzinach pracy Starostwa:
Biuro Rzeczy Znalezionych działa w oparciu o:
Zakres działania Biura:
Biuro przyjmuje do depozytu:
Biuro odmawia przyjęcia do depozytu rzeczy:
Odmowa przyjęcia rzeczy przez Biuro Rzeczy Znalezionych uprawnia znalazcę albo właściwego zarządcę budynku, pomieszczenia albo środka transportu publicznego do postąpienia z rzeczą według swojego uznania.
Zasady składania zawiadomienia o znalezieniu rzeczy:
Zawiadomienie o znalezieniu rzeczy należy złożyć osobiście w Biurze Rzeczy Znalezionych, Starostwo Powiatowe w Brzezinach, Sienkiewicza 16 (pokój 6).
Z czynności odebrania zawiadomienia o znalezieniu rzeczy oraz przyjęcia rzeczy na przechowanie pracownik Biura Rzeczy Znalezionych sporządza protokół, który stanowi podstawę wydania znalazcy poświadczenia przyjęcia zawiadomienia o znalezieniu rzeczy albo znalezieniu oraz przyjęciu rzeczy. Protokół i poświadczenie sporządza się także w przypadku wskazania przez znalazcę miejsca, w którym rzecz się znajduje.
Zasady wzywania do odbioru rzeczy znalezionych, w tym publikowanie ogłoszeńo znalezieniu rzeczy:
1) gdy szacunkowa wartość rzeczy przekracza 100 zł, dokonuje wezwania na tablicy ogłoszeń przez okres roku, licząc od dnia znalezienia rzeczy, a także zamieszcza ogłoszenie o znalezieniu rzeczy w Biuletynie Informacji Publicznej Powiatu Brzezińskiego;
2) gdy szacunkowa wartość rzeczy przekracza 5.000 złotych – dodatkowo zamieszcza ogłoszenie o znalezieniu rzeczy w dzienniku o zasięgu lokalnym lub ogólnopolskim.
Odbiór rzeczy znalezionych przez osobę uprawnioną:
1. Wydając rzecz z depozytu Biura osobie uprawionej do jej odbioru:
1) sprawdza się tożsamość osoby uprawnionej do odbioru rzeczy znalezionej (dowód osobisty, paszport);
2) przyjmuje od osoby uprawnionej do odbioru „Wniosek o wydanie rzeczy”, w którym należy podać datę i miejsce zagubienia rzeczy, jej szczegółowy opis uwzględniający cechy charakterystyczne (znalazca może przedstawić dowody stwierdzające zakup przedmiotu, numery seryjne, własne oznaczenia bądź opis widocznych środków zużycia).
2. Przed wydaniem rzeczy z Biura osoba uprawniona do odbioru rzeczy zobowiązana jest do uiszczenia kosztów przechowywania oraz utrzymania rzeczy w należytym stanie, a także kosztów poszukiwania.
Zasady wydawania rzeczy znalezionych znalazcom:
W przypadku, gdy rzecz znaleziona nie zostanie odebrana przez osobę uprawnioną do jej odbioru w ciągu roku od dnia doręczenia jej wezwania do odbioru, a w przypadku niemożności wezwania do odbioru – w ciągu dwóch lat od dnia znalezienia rzeczy, Biuro Rzeczy Znalezionych zawiadamia o tym znalazcę oraz wzywa go do odbioru rzeczy w określonym terminie (nie krótszym jednak niż 2 tygodnie), z pouczeniem, że w przypadku nieodebrania rzeczy we wskazanym terminie jej właścicielem staje się Starostwo Powiatowe w Brzezinach. Wydanie rzeczy znalazcy nastąpi po wcześniejszym poinformowaniu znalazcy o kosztach przechowywania i utrzymania rzeczy w należytym stanie oraz o kosztach poszukiwania osoby uprawnionej do odbioru rzeczy, a także po uiszczeniu przez znalazcę tych kosztów – o ile wystąpiły. Znalazcy, który rzecz odebrał, Biuro Rzeczy Znalezionych wydaje zaświadczenie stwierdzające upływ terminów przechowywania rzeczy oraz zawierające informację o wydaniu rzeczy. Rzecz nie może być wydana znalazcy, jeżeli stanowi zabytek lub materiał archiwalny.
Jednocześnie informuję, że: Zgodnie z art. 187 § 1 Kodeksu cywilnego rzecz znaleziona, która nie zostanie przez osobę uprawnioną odebrana w ciągu roku od dnia doręczenia jej wezwania do odbioru, a w przypadku niemożności wezwania – w ciągu dwóch lat od dnia jej znalezienia, staje się własnością znalazcy jeżeli uczynił on zadość swoim obowiązkom. Osoby, które chcą odzyskać swoją własność powinny zgłosić się do Biura Rzeczy Znalezionych przy ul. Sienkiewicza 16, pok. 6.
Dokumenty do pobrania: